Egypt stále fascinuje svojim pyramídami

Záhadné egyptské pyramídy. Stretávame sa s nimi od útleho detstva. V rozprávkach, dobrodružných detských románoch, magických historických filmoch. A mnohí sa na ne tešia počas svojej dovolenky v Egypte. Slovo pyramída pochádza z gréckeho pyramis, čo voľne preložené znamená kráľovská hrobka. Egypt má známych viac ako 100 egyptských pyramíd. Najstaršou a najvyššiou je Cheopsova pyramída. Odborníci uvádzajú, že všetky egyptské pyramídy boli postavené medzi rokmi 1700 a 2700 pred n. l.

Egypt

Cheopsova pyramída.

Majú pyramídy mimoriadne poslanie?

Okolo egyptských  pyramíd kolujú rôzne legendy, mýty o liečivých účinkoch v ich centrálnej zóne, mimoriadnom poslaní a magických schopnostiach. K čomu všetkému vlastne pyramídy slúžili? Prečo starovekí vládcovia Egypta vynakladali toľko ľudského aj technologického úsilia, aby ich v takom rozsahu a záhadnosti stavali? Dodnes nie je jednoznačne isté, k čomu vlastne pyramídy slúžili. Väčšina serióznych egyptológov im prikladá funkciu kráľovských hrobiek. Ranné hrobky v Egypte boli jamy v krajine, bez akejkoľvek nadstavby. Neskôr sa táto podzemná pohrebná komora začala pokrývať dlhou nízkou plošinou z hlinených tehál.

Hrobka, rituálne ohne, observatórium či pohrebisko

Tvrdenie, že pyramídy slúžili v prevážnej miere ako hrobky, však nie je úplne akceptované celou vedeckou obcou. Niekoľkí významní archeológovia túto teóriu odmietajú. Prichádza sa s  inými odvážnejšími teóriami. Jedna z nich hovorí, že vďaka pôvodom slov pyro a amid, čo znamená oheň a prostriedok, slúžili pyramídy ako stavby s ohňom. Iné teórie zase tvrdia, že slúžili ako astronomické observatória či posvätné možno aj rituálne obetiská.

Egypt

Egypt je fascinujúcim miestom.

Cheopsova pyramída ako symbol Egypta

Asi tie  najväčše pravé pyramídy sú stavby, ktoré postavili v Gize v období Štvrtej dynastie (asi 2625 – 2585 pr. Kr.). Cheopsova Veľká pyramída je  ústredným bodom obrovského pohrebného komplexu. Pyramídy boli po pohrebe zapečatené a mŕtvy faraón sa uctieval v chráme na úpätí pyramídy. Cheopsova pyramída patrí k jedným z najväčších, akú kedy faraóni v Egypte postavili. Svojou nádherou, veľkosťou a krásou právom patrí preto medzi 7 divov sveta.